Najczęściej zadawane pytania trenerom personalnym (część 1)

najczęściej zadawane pytania trenerom personalnym
26 lutego 2021 JakTrenować.pl 0 Comments

Osoby ćwiczące, początkujący, bądź średnio zaawansowani, poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania w internecie. Można się natknąć czasami na komiczne stwierdzenia umieszczone przez „niby specjalistę”.
W sieci nie ma weryfikacji treści, co sprawia, że taka osoba nieświadoma może sobie narobić krzywdy i będzie dalej przekazywać błędne informacje. Ten artykuł jest sprostowaniem niektórych zagadnień, gdzie nasz trener Przemysław Starzycki odpowiada na pytania znalezione w Internecie lub nadesłane na naszą skrzynkę mailową.

Pytanie 1. Jak szybko mogę oczekiwać efektów treningu?

Przy założeniu, że jesteśmy osobą początkującą i stosujemy się do wszystkich zaleceń zarówno treningowych, jaki i żywieniowych, to efekty zauważymy relatywnie szybciej, niż osoba zaawansowana. Takie efekty mogą pojawić się już do pierwszego miesiąca pracy. W przypadku osób zaawansowanych musimy odpowiednio podnosić sobie „poprzeczkę”,
aby efekty były widoczne.

Pytanie 2. Ile razy w tygodniu ćwiczyć?

 Jest to kwestia mocno indywidualna. Każdy z Was ma inny organizm oraz cel ćwiczeń, więc ilość sesji treningowych należy rozpatrywać i dostosować pod konkretny przypadek. Wyznacznikami ilości treningów tygodniowo może być nasz wiek, fakt czy jesteśmy w regularnym treningu czy może wracamy po jakiejś kontuzji. Przyjmuje się, że absolutnym minimum są dwie sesje treningowe w tygodniu.

Pamiętajcie, lepiej wykonać mniej treningów niż się przetrenować. Będzie to zdrowsze dla naszego organizmu i dodatkowo nie złapiemy mentalnej „zadyszki”, która będzie nam podpowiadała do ucha – „..a może dziś sobie odpuścimy? Jestem zmęczony.”

Zaczynamy od dwóch jednostek treningowych, a w momencie gdy zauważymy, że przestają one przynosić rezultaty, treningi przestają być dla nas męczące, dodajemy kolejną sesję. W ten sposób nie zrobimy sobie krzywdy, zmniejszymy ryzyko złapania kontuzji oraz nie stracimy zapału do treningu.

Pytanie 3. Jak długo ćwiczyć?

Nie istnieją sztywne ramy czasowe, w których ma zamknąć się nasza jednostka treningowa. Zaleca się żeby zaczynać z umiarem i nie ćwiczyć zbyt długo żeby nie spalać masy mięśniowej.

Nie zapominajmy o rozgrzewce! Każdy trening rozpoczynajmy rozgrzewką. Jeśli jesteśmy początkujący, nasze pierwsze jednostki treningowe będą trwały około 15 minut, więc nasza rozgrzewka powinna trwać minimum 4 – 5 minut. Wraz ze wzrostem zaawansowania wydłużamy czas jednostek treningowych, a czas rozgrzewki dostosowujemy do rodzaju treningu,
który będziemy wykonywali.

Pytanie 4. Czy do efektywnego treningu potrzebuję specjalistyczny sprzęt?

Każdy nowoczesny but, modny strój czy popularny przyrząd bądź gadżet do ćwiczeń to tylko i wyłącznie dodatek do naszego treningu. Bez nich również osiągniemy sukces. Zanim wydamy nasze ciężko zarobione pieniądze sprawdźmy siebie. Wytrzymajmy miesiąc w reżimie treningowym, zbadajmy swoją systematyczność, złapmy bakcyla! Dotyczy to każdego rodzaju ćwiczeń, każdego sportu. Początki będą trudne lecz jeśli przetrwamy, będziemy wytrwali, spodoba nam się aktywny styl życia, zachęcą nas efekty, to TAK. Wtedy śmiało możemy zaopatrzyć się
w markowy sprzęt i akcesoria. Będą to dla nas czynniki motywujące. Nasze treningi staną się urozmaicone, a poczucie komfortu i samopoczucie wzrosną.

Pytanie 5. Ile dziennie należy wypić wody?

Zakłada się, że panowie mają większe zapotrzebowanie na wodę niż panie, więc powinni pić jej więcej, lecz jak to zwykle bywa z założeniami, każdy organizm jest inny tak jak jego zapotrzebowanie. Według założeń panowie powinni wypijać dziennie około 3 litrów wody, a panie około 2 litrów. Jest to stan zakładający normalne funkcjonowanie przeciętnego człowieka. Jeśli trenujemy, musimy dodatkowo uzupełniać wodę, którą tracimy podczas ćwiczeń w postaci potu.

Nasz organizm w trakcie lub po treningu sam upomni się o dostarczenie mu dodatkowej wody. Więc nie zastanawiajcie się czy to już 2 litr czy może 3. Jeśli poczujecie suchość w ustach po treningu, pijcie. Widocznie Wasz organizm tego potrzebuje.

Pytanie 6. Co jeść przed i po treningu?

To kolejne zagadnienie z cyklu „to zależy od Twojego organizmu”.
W kwestii posiłków przed i po treningu są dwie zasadnicze szkoły. Pierwsza z nich poleca dostarczenie do organizmu węglowodanów, a druga dostarczenie tłuszczy. Niemniej najważniejsze dla nas jest spożycie białka. Musimy poznać nasz organizm, na tyle żeby wiedzieć na co lepiej reagujemy i po czym się lepiej czujemy. Zalecamy konsultację z dietetykiem, który rozwieje nasze wątpliwości i przedstawi nam szczegółowo co jest dobre dla naszego organizmu.

Pytanie 7. Ile godzin jeść przed treningiem?

Każdy organizm ma jedyną w swoim rodzaju przemianę materii i to od niej w głównej mierze zależy to jak będziemy czuli się podczas treningu, po spożyciu posiłku. Dla jednych zjedzenie posiłku godzinę przed treningiem będzie okresem wystarczającym do strawienia posiłku na tyle, że nie będzie dla nas niekomfortowym wykonywanie ćwiczeń, dla innych trenujących będą to trzy godziny. Nie ma reguły w tej kwestii. Obserwujcie swój organizm i rozpoczynajcie trening w momencie gdy czujecie się swobodnie, bez poczucia sytości. To jest najlepsze i najprostsze rozwiązanie.

Pytanie 8. Czy muszę biegać żeby schudnąć?

Wśród znajomych da się usłyszeć rozmowy na temat ich początków związanych z aktywnością fizyczną. Najczęściej mówią: 

  • Wziąłem się w końcu za siebie.
  • Tak? A co robisz?
  • Chcę zrzucić kilka kilogramów, więc zacząłem biegać.

Tak jest w istocie. Największy odsetek ludzi zaczyna przygodę
z odchudzaniem od biegania. Ale czy to prawda, że bieganie jest koniecznie by zrzucić nasz nadbagaż kilogramów?

Bieganie może być tylko dodatkiem do odchudzania. Możemy przebiegać
po 10 km dziennie, a nasza waga będzie stała w miejscu. Wracamy tutaj do poruszonej już kwestii ujemnego bilansu kalorycznego. Bez niego nie osiągniemy swojego celu. Gdy będziemy pilnować ilości spożywanych kalorii, wtedy możemy bieg zamienić na spacer i możemy spodziewać się efektów.

Więcej ciekawych informacji na temat żywienia, podstaw związanych doborem diety, jak czytać etykiety produktów oraz ciekawe porady od czego zacząć gdy chcemy pożegnać się z naszą nadwagą znajdziecie
w naszym darmowym E-book’u „Zdrowo i świadomie”.
Możecie go otrzymać za darmo zapisując się do naszego newslettera.

Leave a Reply:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *