Motywacja do treningu – jak się zmotywować do ćwiczeń?

motywacja do treningu - jak się zmotywować do ćwiczeń?

Czym właściwie jest motywacja? Każdy z nas musi ją mieć, aby zacząć działać w jakiejkolwiek dziedzinie. Niezależnie od tego co robimy, czym się zajmujemy, pierwsze czego potrzebujemy do właśnie jej.

Najprościej określić możemy, że za motywację uważa się stan gotowości do podjęcia działania. Będziemy ją rozpatrywać w obszarze treningowym. 

„Ilu ludzi tyle zdań”. Dokładnie tak samo jest z motywacją. Motywacja każdego z nas może być różna. Dla jednych motywacją do podjęcia treningów może być poprawa kondycji, zwiększenie wytrzymałości, a dla innych poprawa stanu zdrowotnego. Znajdą się również tacy dla których najlepszą motywacją będzie ich wygląd i chęć zrzucenia kilogramów.

Wiedząc już co to jest motywacja i jakie mogą być jej przykłady, odpowiedzmy sobie na pytanie:

Jak znaleźć w sobie motywację do działania?

Leżąc w łóżku czy pijąc piwko na kanapie przed telewizorem motywacji nie znajdziemy. Do jej znalezienia potrzebny jest konkretny bodziec zewnętrzny.

Doskonałym przykładem inspiracji dla nas może być nasze środowisko, grupa znajomych, dziewczyna bądź chłopak, którym chcemy się spodobać. Każde z wymienionych może być dla nas bodźcem. Znajomi, którzy chodzą po górach mający świetną kondycję to wspaniały bodziec dla nas, że jeśli nie chcemy wypaść z tzw. „Obiegu”, trzymać się razem z nimi, potrzebujemy poprawić naszą kondycję i zgubić kilka kilogramów, żeby dotrzymać im kroku. Może chcemy spotkać swoją sympatię ale nasza samoocena związana z naszą sylwetką jest dość niska i wstydzimy się ujawnić naszych intencji wobec niej? Zaczynamy ćwiczyć, robimy wszystko żeby przekuć nasz kompleks w atut i osiągnąć cel.

Działamy, pojawiają się pierwsze efekty i zaczynamy się nakręcać. Chcemy ćwiczyć częściej i mocniej, bo cel jest już blisko! O to właśnie chodzi.

Gdy już znajdziemy swoją motywację, możemy zderzyć się z problemem utrzymania swojej konsekwencji w dążeniu do celu. Zawsze wydarzy się coś co podetnie nam lekko skrzydła. Będziemy musieli przez tydzień zostać dłużej w pracy, bo szef przydzielił nam ważny projekt, a co za tym idzie zawalimy kilka treningów. Może zdarzyć się, że zachorujecie. Czasem zwykłe przeziębienie będzie powodem złego samopoczucia, spadku formy
i pomyślicie, że to co wykonaliście do tej pory zostało zaprzepaszczone.

Nic bardziej mylnego! Nie rozpatrujcie takich sytuacji w kategorii porażki. Niech będzie to dla nas zdobyte doświadczenie. Zanim zachorowaliście poczyniliście pewne postępy, wasz organizm zareagował pozytywnie na trening. Zaczęliście być bardziej świadomi, poznaliście swoje ciało, na tyle, że zdrowe odżywianie, trening dawało nam przyjemność, wręcz stało się naszym stylem życia. Nie wolno nam tego zaprzepaścić i co najważniejsze dobrze się czuliście!

Wytrwać w treningu pozwoli nam motywacja wewnętrzna czyli ta świadomość, że wszystko co robimy jest nam potrzebne, ma na nas dobry wpływ zdrowotny i fizyczny. Bardzo dobre dla utrzymania motywacji jest wsparcie bliskich. Nagradzajmy się za swoją wytrwałość. Po osiągnięciu zamierzonych celów, po postawieniu małych kroków spróbujmy się nagrodzić. Kupmy sobie nowe buty do ćwiczeń, może sportowy zegarek? Niech to będzie nasza motywacja zewnętrzna! Będzie naszym dodatkowym motorem napędowym.

Leave a Reply:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *